Milieueffectrapport: Schiphol kan doorgroeien naar 540.000 vluchten

29 november 2018.

Schiphol kan theoretisch doorgroeien naar 540.000 vluchten per jaar in 2023, 40.000 meer dan nu is toegestaan. Niet de geluidshinder of het milieu, maar de veiligheid bepaalt daarbij de grens. Dat staat volgens ingewijden in het concept-milieueffectrapport over Schiphol, dat donderdag zal verschijnen. Het geschetste groeiscenario is weliswaar nog geen concreet voorstel, maar toch slecht nieuws voor de inwoners van Aalsmeer en Uithoorn, die nu ook al de meeste overlast ervaren. (Bron NOS 25/11/18)

In mijn eerste blog over Schiphol van 15 september jl. prees ik de nieuwe baas van Schiphol de heer Benschop. Een man naar mijn hart. Naast de leefbaarheid in de omgeving zouden de veranderingen ook de duurzaamheid ten goede komen, zei onze luchthavenbaas in dat interview. En wat blijkt, ook naar aanleiding van het onlangs gepresenteerde concept-milieueffectrapport houdt hij voet bij stuk. Benschop voelt het meest voor een veilige, gematigde en gecontroleerde groei van de luchtvaart van tussen 1 en 2 procent per jaar. Een verantwoorde balans tussen het netwerk van Schiphol, de leefbaarheid in de omgeving en duurzaamheid. Gespierde taal, daar houd ik van maar toch ga ik graag een stap verder en pleit voor bevriezing van de groei of nog beter, vermindering van het aantal huidige vluchten.

Schiphol en duurzaam? De vervuiling in de lucht is immens. Sinds de groei van Schiphol valt continue zwart roet naar beneden. Ik herinner mij nog goed hoe mijn moeder vroeger al een doekje langs de waslijn haalde voordat haar schone lakens werden opgehangen. En wat te denken van onze luchtwegen, onze longen snakken naar zuivere lucht. Maar naast die zichtbare vervuiling is er vooral onzichtbare vervuiling. De data vervuiling bijvoorbeeld. De data vervuiling door de digitale wereld laat werkelijk een zwaar digitaal spoor in de lucht na. Weliswaar onzichtbaar maar o zo ongezond. Want de wetenschap is uiterst bezorgd over invloed van het 5G netwerk op de gezondheid van de mens. En rond Schiphol schieten achteloos de datacentra als paddenstoelen uit de grond. Dezelfde grond waarop tevens een verontrustende hoeveelheid vervuiling plaats vindt.

Een paar puntjes:

  • Hoe meer vluchten, hoe meer beweging van en naar Schiphol. De aanvoerwegen zijn al overvol.
  • Open landschap rond Schiphol is van open velden met natuur veranderd in asfalt en beton. Mega parkeerplaatsen vol met blik.
  • Door hoofdrolspeler te spelen in het wereldse vrachtvervoer, zijn in een paar jaar tijd enorme doodskisten (vrachtloodsen) rond de luchthaven uit de grond gerezen.
  • Ontelbare vrachtwagens uit alle windstreken rijden 24/7 af en aan om te laden en te lossen.

Niet eens zo lang geleden was het beeld rond Schiphol een vredig Holland landschap. Met het blote oog zag je niets maar tussen de hoge grassen en het weelderige ‘onkruid’ krioelde het op de grond van leven. De natuur kon vrijelijk zijn gang gaan. Kleine beestjes, grote beestjes, beestjes met vleugels, beestjes met tandjes, bloemetjes zus, bloemetjes zo. Een waarlijk thuis voor de variabele natuur om te groeien en te bloeien. Maar met de eerste dreunen van de vijandige heipalen in de grond veranderde in een rap tempo het natuurlijke landschap rond Schiphol in een betonnen doos. Een brute moord op al het natuurlijke leven in het ooit zo vrije landschap.

Tegelijkertijd verdween stapsgewijs de natuur in mijn tuin. De laatste tijd zie ik geen enkele mus of merel nog langs fladderen. Laat staan een vlinder. Of een spin? De slimme spin, zo mooi hangend in zijn intelligente web in de ochtenddauw. Bezorgd vraag ik mij af of al die leuke beestjes er nog wel zijn. Onderzoeken laten zien dat in nog geen dertig jaar driekwart van de insecten is verdwenen. Een schrikbarende achteruitgang. Het blijkt, elk levend wezen van klein tot groot, inclusief de mens, heeft ruimte nodig om te leven, ruimte om te ademen, ruimte om te groeien en te bloeien. Gelukkig is de natuur veerkrachtig. Daarnaast bezit de natuur macht. De natuur is zelfs machtiger dan de mens. Als de mens meer bewust wordt van die onbegrensde macht, dan zou hij wellicht respectvoller met de natuur omgaan. Want niets is vanzelfsprekend. Extreem weer kan zo maar een einde maken aan het veelbelovende sprookje van economische groei. Zowel de bestaanszekerheid als de veiligheid van de mens kan door natuurgeweld in een klap verdwijnen. Zorg om moeder Aarde dient voor elk mens in welke rol dan ook, eerste prioriteit te zijn. Het beschermen van de aarde gaat ons allemaal aan. In dit nieuwe tijdperk van vrijheid, openheid, transparantie en het grote hart, is bewustwording nodig om een positieve bijdrage te leveren aan een gezondere aarde. Consuminderen is broodnodig om onze planeet opnieuw in bloei te zetten.

En wat zou Schiphol kunnen doen om een waardevolle bijdrage te leveren aan die bloei:

  • Belasting invoeren op kerosine
  • De vervuiler laten betalen.
  • Een absolute grens voor het aantal vluchten. Dit is het plafond!!!
  • Het invoeren van normale ticketprijzen. Een groep mensen lijkt altijd voor een dubbeltje op de eerste te rang te willen zitten. Het kan niet meer!
  • Maak vliegreizen weer kwalitatief. Maak vliegen weer bijzonder.
  • Continue investeren in de ontwikkeling van schonere en stillere vliegtuigen.
  • Mensen bewust maken om anders en wellicht minder te reizen.

Op zaterdag 1 december wordt door heel Nederland de ‘Noodklok voor het Klimaat’ geluid. De burger laat van zich horen en maakt een vuist tegen de gevaarlijke klimaatverandering. Tijd voor actie. Want het rapport van het klimaatpanel van de VN laat zien dat we onder de 1,5 graden van de opwarming moeten blijven om verwoestende klimaatverandering te voorkomen. Oei, oei, oei.

Ik hoop dat de heer Benschop vol power en kennis stevig in zijn bestuur stoel zit. Van de politiek hoeft hij helaas niets te verwachten en toch. Eigenlijk zou de overheid samen met hem keihard met de vuist op tafel moeten slaan om de burgers in de Randstad en ver daarbuiten te beschermen, de economische groei aan banden te leggen en kwaliteit van leven voor elke burger voorop te stellen. Het mes zou aan twee kanten snijden. Minder stress, meer leefruimte voor mens en dier, meer vrijheid, meer stilte, meer schonere lucht, meer nachtrust. Stuk voor stuk duurzame ingrediënten voor een gezond en gelukkig leven waarbij de zorgkosten drastisch zullen dalen. En als ik de heer Benschop mag adviseren; luister vooral niet naar het groot kapitaal, zij hebben geen baat bij verandering, noch naar de slappe politiek, maar volg in elke beslissing uw duurzame hart vol creatieve oplossingen. Sta op en wees een echte leider voor mens, natuur en Moeder Aarde, de planeet waar we allemaal op leven. Zo’n inspirerend leider gaat anno nu, alleen nog maar voor duurzaam. Een groei van 540.000 vluchten zal dan gelukkig definitief van de (vlieg)baan zijn.